De activiteiten van BeeldmerkHet gaan verder dan alleen het ontwerpen van een logo. De passie is veel breder dan alleen het ontwerpen van een beeldmerk. En een passie, dat is het zeker! Een uit de hand gelopen hobby, die professioneel is geworden.
De creativiteit moest eruit en daar is het dan uiteindelijk allemaal ontstaan…
Ergens in de jaren ’80 bezig geweest met graffiti. Uiteraard allemaal op een legale manier. In ieder geval altijd bezig geweest met het vormgeven van letters, woorden en figuren. Toen nog gewoon op papier met potloden en stiften.
In de jaren ’90 en ’00 vooral bezig geweest met schilderen en het combineren van vormen en kleuren. In die tijd dan ook begonnen met het “digitaal” ontwerpen. Denk hierbij aan programma’s zoals Paint en Word. Vooral geïnteresseerd in lettertypes en -vormen. Dat ontwikkelde zich verder en verder…
Jaren lang in de file gestaan, kijkend naar de vrachtauto voor en naast me. Heel vaak de gedachte gehad, dat ik dat logo en/of die reclame-uiting anders had ontworpen.
Er kwamen wat kleine opdrachtjes en in 2011 mijn eerste Mac gekocht. Daar een eenvoudig ontwerp-/tekenprogramma op geïnstalleerd en “ontwerpen” maar. Intaglio was de naam van dat programma. Een eenvoudig programma met een aantal basis functionaliteiten van het grote Adobe Illustrator. Meer had ik niet nodig, want ik moest in ieder geval vector bestanden kunnen maken en de juiste bestandsformaten kunnen aanleveren, zodat een drukker hiermee kon werken. Alles ging toen nog op vriendschappelijke basis en/of tegen een kleine vergoeding.
Als hobby heb ik ook jaren lang aan ontwerpwedstrijden mee gedaan, waar ik toch regelmatig bij de top 3 zat. Je krijgt dan een briefing en op basis daarvan maak je een logo ontwerp. Mijn ontwerpen sloegen regelmatig aan.
Inmiddels zijn we een aantal jaren verder. Er zijn inmiddels andere en betere grafische programma’s. Daarnaast kreeg ik meerdere opdrachten. De opdrachten kwamen van “echte” bedrijven. Ik moest naar de Kamer van Koophandel om een bedrijfje op te richten, zodat ik een officiële factuur kon sturen. Medio 2017 heb ik dan ook mijn eigen bedrijf, genaamd BeeldmerkHET. De hobby verandert en wordt/is een professionele hobby (passie) geworden. Kortom, inmiddels is het niet meer alleen een logo ontwerpen. Het is vele malen breder. Eigenlijk alles op het gebied van grafisch ontwerpen. Het ontwerpen van een; Logo (beeldmerk), woordmerk, monogram, icoontje, symbool, huisstijl, visitekaartje, banner, affiches, aankondigingen, flyers, kaartjes, reclame borden, spandoeken en stickers. Kortom, het ontwerpen van allerlei visuele communicatie. Simpel gezegd, alles waar visueel een unieke afbeelding van kan worden gemaakt. Samen met de opdrachtgever (klant) tot het juiste ontwerp komen. Mijn motto is dan ook: “Laten we er samen wat moois creëren, dat ook nog eens herkenbaar is”.
Uiteindelijk is visuele communicatie ook een stuk herkenning, een gecreëerd gevoel en heeft ook met smaak te maken. Een logo bijvoorbeeld, is het “gezicht” van het bedrijf. Kortom, dat moet uniek zijn, iets zeggen over het bedrijf en enigsinds de kernactiviteit vertegenwoordigen.
Al met al, SAMEN met de opdrachtgever tot het gewenste resultaat komen.
Marco Visscher
